kubb basic

Kubb basic

Mhspe1156
Bestel
  • Beschrijving

Wat is Kubb

Kubb een tactisch blokkenspel waar twee partijen ontspannen tegen elkaar strijden. Het wordt ook wel gezien als een combinatie van bowling, petanque en schaken. Maar hoe speel je Kubb nou eigenlijk? Nou, officieel speel je met twee teams van 6 spelers. Elk teamlid mag elke beurt 1 werpstok werpen, er mag dus niet 1 speler meerdere werpstokken werpen.

Algemene spelregels

  • De afmeting van het speelveld zijn 5 x 8 meter.
  • Elk team bestaat uit zes teamleden. Heb je minder dan 6 teamleden, dan mag je net zoveel werpstokken gebruiken als leden. Elk teamlid mag in elke ronde niet meer dan één stick gooien. Als een team uit meer dan zes leden bestaat, is het toegestaan ​​om van teamlid te wisselen tussen elke werpronde. Het team moet voor elke werpronde aankondigen welke 6 leden gaan werpen.
  • Je kunt slechts in één team deelnemen.
  • De werpstokken zijn 4,4 cm in doorsnee en 30 cm lang en gemaakt van grenen of rubberhout.
  • Alle veldgrenzen worden beschouwd als ‘zo dun als een draad’
  • Onsportief en storend gedrag:
    • Voor het hele team: het team krijgt een waarschuwing dat de manier waarop ze zich gedragen onaanvaardbaar is en als ze niet stoppen, worden ze als verliezer in het spel aangewezen.
    • Voor individuele deelnemer: deelnemer krijgt een waarschuwing dat de manier waarop hij of zij zich gedraagt ​​niet acceptabel is en wanneer dit gedrag niet stopt zal het team door moeten gaan zonder deelnemer en met een werpstok minder (5 stokjes)
  • De scheidsrechter beslist in ernstige gevallen gelijk de sanctie, anders wordt er eerst een waarschuwing gegeven voordat er gestraft wordt.
  • Het is niet toegestaan ​​om tijdens het spel midden- of hoekafzetstokken te verwijderen.
  • Alle spellen worden gespeeld in “best of 3” sets, behalve de Little World Cup waar er elke keer slechts één set gespeeld wordt.

Voordat je het spel start

  • De teams overleggen hoe ze de werpstokken willen gooien. er zijn hier twee opties:
    • 6-6-6: Elke ronde wordt er door elk team met 6 werpstokken gegooid.
    • 2-4-6: het startende team werpt met 2 werpstokken, het andere team gooit vervolgens met 4 werpstokken waarna het startende team met 6 werpstokken gooit. Hierna wordt er elke keer met 6 werpstokken gegooid. De volgende sets wordt de gekozen manier herhaalt.
  • Wanneer de teams niet kunnen beslissen hoe ze willen beginnen, dan hanteer je 2-4-6.
  • Welk team mag beginnen met gooien? Dit wordt gedaan door 1 teamlid uit elk team elk een stok tegelijk naar de koning te laten gooien. Het team dat het dichtst in de buurt komt zonder de koning omver te werpen, wint. De stick mag de koning aanraken. Het uiteinde van de stok bepaald de afstand tot de koning (dus niet het midden van de stok). De winnaar kan ervoor kiezen om óf te beginnen met de stokken gooien óf de startkant te kiezen. Het verliezende team kan ervoor kiezen om van kant te wisselen als het winnende team ervoor kiest om met de sticks te beginnen.

De stokken gooien

  • De werpstokken mogen alleen worden gegooid met onderhandse worpen (worpen onder de oksels) en de stick moet de hand in de werprichting verlaten.
  • Helikopterworpen zijn niet toegestaan ​​en worden uitgesloten. Als het gebeurt, is de worp niet geldig en worden alle Kubbs die mogelijk omgevallen zijn weer rechtop gezet.
  • Verschillende soorten worpen:
    • “Helikopterworp”: Een worp wordt beschouwd als een “helikopterworp” wanneer de werpstok meer dan 90 graden (een kwartslag) horizontaal draait voordat hij iets raakt, de grond telt hierin mee.
    • “Windmolenworp”: wanneer de stok verticaal draait, is dat toegestaan. Het is toegestaan ​​om talkpoeder te gebruiken tijdens de worpen. Wanneer de tegenstander denkt dat het talkpoeder nadelig werkt, dan kun je een schoonmaakdoek lenen bij het secretariaat.
  • Werpen: beide voeten moeten zich achter de werplijn en binnen de zijlijnen bevinden. Als je de stok gooit, mag je geen stap over de werplijn of zijlijn zetten. Dit geldt ook voor de hand of een ander lichaamsdeel. Het is niet toegestaan ​​om te springen tijdens het gooien. Het is wel toegestaan ​​om bij het werpen naar voren te leunen en op slechts één been te staan, het been dat in de lucht is mag zich wel buiten de zijlijn bevinden.
  • De scheidsrechter zal indien mogelijk, de fout vóór de worp aangeven. Als dit gebeurt, is de worp niet geldig.
  • Voor rolstoelgebonden spelers telt het midden van de rolstoelwielen als voeten.
  • Het niet-werpende team moet minstens 2 meter achter de eigen basislijn staan ​​als de tegenstander gooit.
  • Kubbs mogen niet in het voordeel van de werper, uit positie worden verplaatst (om een ​​betere houding te krijgen bij het gooien van de werpstok).

Gooien en rechtop zetten van de Kubbs

  • Alle Kubbs worden vanaf de basislijn gegooid. Bij het gooien van veldkubbs worden eerst alle Kubbs gegooid, daarna worden de Kubbs die buiten het veld zijn geland opnieuw gegooid. Als een van deze weer buiten het veld valt, worden deze “penaltykubbs” en worden ze door de tegenstanders neergezet waar ze willen. Elk team heeft maar twee rondes om de Kubbs in te gooien. Niet twee rondes per Kubb.
  • Kubbs mogen wel “zijwaarts” worden gegooid, maar nog steeds alleen met de onderhandse worp. Deze worpen vinden plaats vanaf de basislijn.
  • Kubbs mogen door iedereen in het team worden gegooid.
  • Kubbs die om worden gegooid en weer rechtop draaien, worden als “af” geteld. Om als “af” te kwalificeren, moeten alle vier de hoeken de grond hebben aangeraakt.
  • Kubbs die per ongeluk omvallen, worden rechtop gezet alsof er niets is gebeurd.
  • Kubbs die met een worp buiten het veld worden geduwd zonder om te vallen, dienen direct weer het veld in te worden geduwd zodat minimaal de helft van de kubb binnen het speelveld staat.
  • Een “Penaltykubb” mag niet dichter bij de koning of een van de afzetstokken worden geplaatst dan de lengte van een werpstok.
  • Rechtop zetten van de Kubbs gebeurd over 1 van de 2 hoeken die de grond raken. Bij het rechtop zetten van de Kubbs is het niet toegestaan ​​om beide zijden te proberen om te zien wat het voordeligst is. De kant die gekozen wordt is de definitieve kant.
  • Als de Kubbs niet helemaal vlak liggen dan geldt de regel “minimale beweging” wat betekent dat de Kubb via de kortste kant rechtop gezet dient te worden.
  • Als de Kubbs na werpen op een stapel belanden, begin dan met de bovenste Kubb en zet deze recht overeind. Scheve Kubbs moeten worden rechtop gezet waar de hoek al de grond raakt (Minimale beweging).
  • Als de hele Kubb zich buiten het veld bevindt, wordt hij niet geldig, maar als hij half binnen is, is hij geldig.
  • Als ten minste een halve kubb over de “zijlijn” staat wanneer deze rechtop is gezet, dan is hij geldig.
  • hellende Kubbs: verwijder alles wat rond de Kubb ligt en kijk of hij omvalt of blijft staan. Wanneer hij omvalt, corrigeer dit dan voor de volgende ronde.
  • Kubbs die per ongeluk omvallen, ongeacht de reden, worden rechtop gezet alsof er niets is gebeurd.
  • Kubb die door de werpstok zijn geraakt maar niet vallen, wordt als gevallen beschouwd als hij tijdens de gehele werpronde valt. Nadat de laatste stick is gegooid, mag het verdedigende team de Kubbs corrigeren.
  • Wanneer een geworpen werpstok een veldkubb raakt (die begint te wiebelen) en vervolgens een basiskubb raakt die valt vóórdat de veldkubb valt, dan mag de basiskubb weer rechtop worden gezet.

De koning omver werpen

Wanneer de koning omver wordt gestoten of geworpen (per ongeluk of bewust) dan is het spel gelijk afgelopen. Enkel wanneer je alle Kubbs van de tegenpartij omver hebt geworpen, mag je vanaf de basislijn de Koning omver werpen.

  • De koning mag tussen de werprondes in worden gecorrigeerd.
  • De koning moet worden omgegooid met een enkele werpstok.
  • Wanneer de lijn wordt gepasseerd tijdens de worp, dan is de worp niet geldig en gaat de wedstrijd gewoon verder.

Veel plezier met spelen!